Dezign aj v lodiarstve
Slovenské lodenice v Komárne v súvislosti s riešením nových plavidiel sa rozhodli pre spoluprácu s priemyslovými výtvarníkmi. Zaradili sa tak medzi výrobné podniky, ktoré správne pochopili význam prítomnosti designera pri zhotovovaní výrobkov na kvalitatívne vyššej úrovni.
Dôležitosť miesta priemyslového designu v našom národnom hospodárstve a v celej našej kultúre zdôraznili pléna ÚV KSČ, ktoré s ním počítajú ako s jedným z rozhodujúcich činiteľov v procese zvyšovania kvality výrobkov a v širšom zmysle pri zlepšovaní životného prostredia v socialistickej spoločnosti.
Priemyslový design ako súčasť vedeckotechnického rozvoja má dôležitú úlohu pri uskutočňovaní plánov priemyselnej produkcie. V šiestom päťročnom pláne sa očakáva aj zavŕšenie prvej etapy rozvoja designu v československej ekonomike. Prvým predpokladom živej a úspešnej spolupráce medzi výrobcami a designermi bolo zavedenie povinného hodnotenia akosti výrobkov, ktoré spadá do kompetencie Inštitútu priemyslového designu v Prahe a Bratislave.
Slovenské lodenice v Komárne prizvali na vypracovanie nových projektov niektorých typov riečnych plavidiel, ktoré by mali zodpovedať po každej stránke požiadavkám moderného lodiarstva, J. Čalovku, J. Didova, M. Drugdu, J. Ondrejoviča.
Inštitút priemyslového designu v Bratislave sa podieľa na designerskom riešení riečnomorskei nákladnej lode RMNL 2700. Korčekové rýpadlo KBT 400/ 200, ktoré vzniklo za autorskej spolupráce s priemyslovými výtvarníkmi J. Čalovkom a J. Ondrejovičom, bolo v celoštátnej súťaži roku 1974 vyhlásené za „Vynikajúci výrobok roka“.
Povzbudené doterajšími výsledkami sa rozhodlo vedenie závodu pre vypracovanie ďalších projektov. Úlohu rieši kolektív projektantov designerov a teoretikov, ktorých účasť, ako na to poukazujú výsledky krajín s vyspelým lodiarskym priemyslom, je potrebná. Dôsledné riešenie plavidla po každej stránke, t. j. konštrukčnej a technologickej rovnako ako po stránke designu, si vyžaduje aj sovietska plavba ako náš zákazník číslo jedna. V tejto oblasti dosiahli sovietski designeri pozoruhodné výsledky, ktoré sú poučné aj pre nás.
Ponukový projekt, ktorý predkladá hlavný projektant plavidla, sa v tímovej práci dotvára a mení v záujme čo najlepšieho výsledku. Autori designerského riešenia sa nezameriavajú len na určité podrobnosti v interiéri alebo vonkajšej podoby tvaru, ale výsledkom ich tvorby je komplexný design celej lode. Počnúc pôdorysným riešením základných priestorových jednotiek do logického, technicky aj spoločensky priaznivého celku až po polohu riadiacich pultov a formy ovládacích prvkov, aby zodpovedali základným ergonomickým pravidlám.
Designer musí pri svojich návrhoch rešpektovať obmedzujúce faktory vyplývajúce z konštrukcie samotného plavidla a sociálnych pomerov posádky, ktoré sú určujúcimi zložkami základnej problematiky. Loď je prostredie, v ktorom žijú a pracujú ľudia.
Priemyslový design je schopný životné prostredie človeka pretvárať, aby v každom ohľade zodpovedal jeho požiadavkám a potrebám. v socialistickej spoločnosti tým nadobúda významné postavenie. Stáva sa neoddeliteľnou súčasťou výtvarnej kultúry, ktorá je odrazom našej doby. Výtvarníci tvoriaci v oblasti priemyslového designu si uvedomujú spoločenské poslanie svojej práce a spolu s ostatnými druhmi výtvarného umenia plnia svoju úlohu pri budovaní socialistickej kultúry.
Agneša Osmitzová
Zdroj: VÝTVARNÝ ŽIVOT, 9/1975, rodinný archív